pátek 6. června 2014

Jak voní slunce ? ...


... u nás doma po bylinkách.

Zdravím Vás mé milé čtenářky srdečně

Jako mnohé z Vás i já vařím bylinné sirupy plné slunce, bylin a vůní.
Letos mám za sebou první sirup, ve kterém jsem zkombinovala
 květy bezové, meduňku a limetové listy.

Sama jsem byla zvědavá, jakou bude mít sirup chuť.
Ráda experimentuji, a tak jsem do toho šla.
Musím říct, že chuť i vůně je lahodná.



Pro Vás, které byste chtěly podobnou kombinaci zkusit, přikládám pár řádků o limetových listech, abyste věděly, o co se vůbec jedná.

Ve skutečnosti se nejedná o listy limety, ale rostliny z podrodu citrusovníku jménem Kaffir. Vůně listů kaffir lime je nezaměnitelná, silně citrusová, avšak se zajímavým nasládlým podtextem. Vůně listů se plně rozvine teprve po rozdrcení či tepelné úpravě. Listy mají zvláštní tvar, jsou jakoby složeny ze dvou lístků, které jsou spojeny nepatrnou stopkou.
V Thajsku a Malajsii jsou listy při vaření užívány ke zvýraznění citronové chutě pokrmů. Listy se roztrhají, jemně rozmačkají, a pak jsou použity do polévek či do dušených pokrmů. Sušené listy je dobré nejdříve rozdrtit v hmoždíři a zalít malým množstvím horké vody, jsou pak stejně chutné jako listy čerstvé. Lze je však také vhodit do pokrmů a po uvaření vytáhnout.

Limetovými listy je možno nahradit v receptech častěji uváděnou citrusovou kůru. Aroma a chuť jsou poté jemnější, méně agresivní a přirozenější.





A teď recept:
60 velkých květů černého bezu
pěkná kytice meduňky
10 rozdrcených limetových listů
3 citróny pokrájené na osminky
10 litrů převařené vody
5 kg cukru
2 sáčky (50g) kyseliny citrónové


1) květy bezu, meduňku a limetové listy dáme do čistého kýble
2) zalijeme převařenou vodou
3) přidáme citróny a kys. citrónovou
4) toto vše přikryjeme čistou utěrkou a necháme 24 hodin vyluhovat v chladu
5) druhý den přecedíme přes plátýnko
6) rozpustíme v již čisté šťávě cukr
7) lijeme do lahví vypláchnutých slivovicí nebo meruňkovicí
8) zavíčkujeme a uložíme na chladné tmavé místo

Po otevření doporučuji uchovávat v lednici !





Samozřejmě i lahev dostala svůj nový háčkovaný kabátek...to ani jinak u mě nejde ☺


Takže... přesně takto u nás voní slunce...bylinkově...bezově.
 Ještě dělám bezovou limonádku, ta je také moc dobrá.

Přeji Vám všem super letní víkend, mějte se moc hezky




Objetí všem

Martina


7 komentářů:

  1. Martinko, to sluníčko ze sklenice opravdu prosvěcuje a láká ochutnat :-) pa Hana

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, všetky fotky nielen voňajú slnkom, ale sú slnkom zaliate. Nádhera. Sirup je určite bohovský. Ja som robila len klasicky bazový, ale túto kombináciu si odložím k budúcemu roku. Baza už pomaly u nás odkvitá. Pekný víkend. Andrea

    OdpovědětVymazat
  3. Ten háčkovaný kabátek se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  4. Náhodou jsem narazila na tvůj blog je překrásný tak hezky uspořádaný a ten tvůj sirup asi zkusím.Příjemný týden přeje Eva

    OdpovědětVymazat
  5. Martinko, tvůj sirup vypadá moc hezky. Krásně si ho naparádila a ta směs bylin se mi taky moc líbí. Děkuji za poučení ohledně limetových listů.
    Krásný večer, zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  6. jé to je krásný nápad. nemám sice limeté listy, ale mám citronovou verbenu a ta voní po citronu, udělám si určitě taky takový sirup děkuj Majka

    OdpovědětVymazat
  7. Marti, zlákala si mne, nikdy jsem takové sirupy nepřipravovala a tvé fotky jsou tak inspirující. Nedaleko nás jsem si všimla keřů bezových a tak jsem ještě na poslední chvíli před odkvětem nastříhala a včera večer naložila. Musím říct, že to vonělo překrásně. Jen nemám žádný alkohol na vypláchnutí, tak snad bude stačit jen vypláchnout vařicí vodou ? Už se těším na ochutnání.....Ála

    OdpovědětVymazat

Velmi děkuji za krásné a milé komentáře, které mi tu necháváte. Děkuji, Martina ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...